alamak! dua mgu da tak update blog.. smpi kne sound ngn amier a.k.a nuke a.k.a roomate cek mat.. huhu.. bkn pe.. bz exam.. chewwah! ermm.. mgu exam ni merupakan mgu yg agak bosan.. sbb agak kesepian..awek bz kje (beliau sedang menjalani latihan industri).. memember plak bz study exam.. (erk! bz kah diorg? hurmm...) haha.. abaikn..
arini just nk cite dr mende yg aku dapat dari web berforum asscrewz... (asscrewz lg.. xde web ln ke? haha.. best maa web ni.. bkn info n byk mende mengarut korg bley dpt.. siyes..)
tp arini xnk letak gamba.. aku just nk bekongsi info yg ak tarik dr web tuh.. topik yg di post oleh saudara boyish.. bertarikh 28 apr 2009.. post tu asal nye berbahasa inggeris.. tp kat sni aku translate kan ke dalam bahasa ibunda aku.. bahasa melayu.. cuma mengikut acuan tatabahasa aku sendiri..

beza fokus pada masalah dan fokus pada penyelesaian..

kes pertama:
apabila NASA ingin melancarkan astronout mereka ke angkasa, mereka mendapati pen tidak dapat berfungsi pada keadaan graviti sifar.. dakwat pen tidak dapat mengalir ke arah permukaan yang hendak ditulis.. bagi menyelesaikan masalah ini.. pihak NASA telah mengambil masa satu dekad dan menghabiskan wang sehingga 12 juta dolar.. mereka telah mencipta sebatang pen yang dapat berfungsi pada keadaan graviti sifar, di bawah permukaan air dan pada keadaan terbalik.. selain itu, pen itu juga dapat berfungsi pada permukaan kristal dan dapat berfungsi pada julat suhu di bawah paras beku sehingga melebihi 300 darjah celsius..hebat!
dan apa yang di lakukan oleh Rusia? mereka telah menggunakan pensel.. hurmmm.. bijak?

kes kedua:
satu kes yang telah meninggalkan kesan kepada pihak pengurusan sebuah syarikat Jepun, iaitu kes kotak sabun kosong.. kes ini berlaku kepada salah sebuah syarikat kosmetik terbesar di Jepun.. pihak syarikat telah menerima aduan daripada pengguna yang mengatakan telah membeli kotak sabun yang kosong.. dengan segera tindakan telah diambil, mereka menyiasat kes tersebut dan mendapati memang ade kotak yang kosong yang melepasi barisan sabun yang telah dibungkus.. hal ini terjadi disebabkan masalah-masalah tertentu pada mesin.. berdasarkan masalah ini.. pihak pengurusan telah memanggil jurutera mereka untuk menyelesaikan masalah yang berlaku.. dalam keadaan tergesa-gesa jurutera tersebut telah mereka cipta sebuah mesin x-ray dengan monitor beresolusi tinggi, yang dikawal oleh dua orang pekerja.. pekerja itu akan melihat semua kotak sabun yang telah siap di bungkus bagi memastikan ia tidak kosong.. tidak dinafikan mereka telah bekerja dengan keras dan pantas bagi mengatasi masalah ini.. tetapi mereka juga telah membelanjakan wang yang banyak..
kemudian berlaku juga masalah yang sama terhadap sebuah syarikat kosmetik yang lebih kecil.. tetapi syarikat ini tidak mencipta mesin x-ray.. mereka mencari penyelesaian lain.. mereka telah membeli sebuah kipas elektrik industri yang kuat.. dan kipas itu di halakan ke barisan kotak-kotak sabun yang telah di bungkus..apabila terdapat kotak sabun yang kosong melepasi kipas tersebut..ia akan diterbangkan oleh angin kipas itu dan terkeluar dari barisan..hurmm..sape lagi bijak?

moral: sentiasa fokus pada penyelesaian..bukan pada masalah..
p/s: amier..aku da update da..